مانکس (Manx)

مانکس

Manx
  • 0.0 | 0 نظر

دوست داری یک گربه داشته باشی؟

همین الان عضو گروه واتس اپ پاپی یاب و گروه تگرام پاپی یاب شو و یا با شماره 09028288666 تماس بگیر
خرید بچه گربه از پاپی یاب

نام:

مانکس

طول: 36 تا 41 سانتی متر

وزن: 3 تا 5 کیلوگرم

طول عمر: 8 تا 14 سال

petride.ir
طول 36 تا 41 سانتی متر
وزن 3 تا 5 کیلوگرم
طول عمر 8 تا 14 سال

عکس مانکس

مانکس بدون دم، نتیجه یک جهش ژنتیکی بود که سپس توسط گربه های جدا افتاده در جزیره "مَن"، دور از سواحل انگلیس، این ویژگی تشدید گردید.

ویدیو های بیشتر

توضیحات

تاریخچه:

آیا اگر یک گربه دم نداشته باشد واقعاً گربه است؟ اگر یک مانکس باشد بله گربه است. گربه های زیادی با دم کوتاه و یا بدون دم وجود دارند، اما مانکس (و خواهرش "سیمریک" مو بلند) تنها نژادهایی هستند که به طور خاص، بصورت بدون دم تولید می شوند. گاهی اوقات به شوخی گفته می شود که فرزندان یک گربه و خرگوش (کابیت) هستند (هرچند ایدۀ زیبایی است اما از نظر زیست شناختی غیرممکن است)، مانکس بدون دم، نتیجه یک جهش ژنتیکی است که سپس از طریق گربه های دور افتاده در جزیره مَن، به دور از سواحل انگلیس، این ویژگیشان تشدید شده است.
تصور می شود که این گربه ها مربوط به سال 1750 یا بعد از آن باشند، اما اینکه آیا یک گربه بدون دم در آنجا متولد شده یا با کشتی وارد شده و سپس ژن های خود را در کل جمعیت گربه های جزیره، پخش کرده است، مشخص نیست. این جزیره با گربه های بدون دم شناخته می شود و به همین دلیل این نژاد نام مانکس را به خود اختصاص داده است. مانکس توسط انجمن علاقمندان گربه سانان، انجمن بین المللی گربه ها و دیگر ثبت کننده های گربه، به رسمیت شناخته شده است.

شخصیت:

 مانکس زندگی خود را به عنوان شکارچی موش آغاز کرده است و مهارت های خوب شکار و هوشیاری خود را حفظ کرده است. با یک مانکس در اطراف خانه، شما به یک نگهبان احتیاج ندارید. شما یک "سگ نگهبان" پیدا کرده اید که به سرعت واکنش نشان می دهد و با احساس تهدید غرغر می کند یا حتی ممکن است با دیدن یا شنیدن صدای هر چیز غیر عادی، به حالت حمله برود. اگر ببیند که شما نگران نیستید در قضاوت خود تجدید نظر می کند. هنگامی که وظیفۀ محافظت از خانواده و دارایی خود در برابر موش، سگهای ولگرد یا تهدیدهای دیگر را به عهده ندارد، مانکس یک دوست سرزنده است: گربه ای با خلق و خوی مهربان که از محیط آرام لذت می برد. این بدان معنا نیست که او غیرفعال است. مانکس یک گربۀ خوشحال و بازیگوش است که دوست دارد در طول خانه، شخص مورد علاقه خود را دنبال کند و به هر کاری که انجام می دهد، کمک کند. هر چند وقتی آماده آرامش بخشیدن به او باشید، مانکس در آغوش شما قرار می گیرد و آماده یک چرت راحت خواهد بود. اگر هیچ دامانی در دسترس نباشد، او در نزدیکترین نقطه موجود که به او امکان می دهد شما را تحت نظر داشته باشد، خود را جمع کرده و استراحت می کند. او با یک ملودی آرام "صحبت می کند" و اگر با او صحبت کنید مکالمه را ادامه می دهد.
مانکس اگر به عنوان یک بچه گربه جوان در معرض فعالیت و ارتباط با سایر افراد قرار گیرد، ماهیتی سازگار دارد. او از ملاقات با افراد جدید لذت می برد ، از آنها با یک مالش آرام سر یا گونه استقبال می کند و اگر چنین تغییری در زندگی او لازم باشد، می تواند با یک خانه یا خانواده جدید سازگار شود.
مانکس یک گربه باهوش است که می تواند ترفندهایی از جمله آوردن اشیاء را بیاموزد و اگر زود آموزش داده شود مایل است روی طناب نیز حرکت کند. او اغلب اتومبیل سواری را دوست دارد و در سفرهای طولانی مدت، یک همراه عالی محسوب می شود. لذت بردن از بازی در آب برای مانکس غیر معمول نیست - به هر حال او یک گربل جزیره ای است - و ممکن است او را در حالی ببینید که شیر آب را باز کرده است یا در یک چشمه "ماهیگیری" می کند. او همچنین در یادگیری چگونگی باز کردن درها تبحر دارد، بنابراین مطمئن شوید هر چیزی را که نمی خواهید به آن دسترسی داشته باشد در جای مناسب قرار می دهید. برخلاف بیشتر گربه ها، مانکس مایل است مرزها را بپذیرد و اگر هنگام پریدن روی پیشخوان یا خراشیدن رویۀ مبل، شما به او جواب منفی بدهید، به خواسته های شما احترام می گذارد. فقط مطمئن شوید که به عنوان تشکر از رفتار خوبش، یک جایگزین قابل قبول به او می دهید.
مانکس بسیار مردم مدار است. او را فقط در صورتی انتخاب کنید که بتوانید روزانه وقت و توجه کافی را به او بدهید.

بهداشت و سلامتی:

گربه های این نژاد و نژادهای مختلط حاصل از آنها، هر دو دارای مشکلات سلامتی مختلفی هستند که ممکن است ماهیتی ژنتیکی داشته باشد. مانکس به طور کلی گربۀ سالمی است اما بیماری های زیر در این نژاد دیده شده است:

  • آرتروز استخوان دنبالچه در گربه های دارای دم جزئی
  • دیستروفی قرنیه که تقریباً از 4 ماهگی بچه گربه، مانند یک ابر شروع به رشد می کند.
  • سندرم مانکس، مجموعه ای از نقایص مادرزادی که ممکن است شامل ستون فقرات بیش از حد کوتاه، نقص دستگاه ادراری و مشکلات روده و هضم غذا باشد. این وضعیت تقریباً 20 درصد از گربه های مانکس را درگیر می کند، اغلب اوقات قابل تشخیص است و معمولاً تا 4 ماهگی بچه گربه، خود را نشان می دهد، بنابراین دلیل خوبی برای صبر کردن تا این سن برای آوردن یک بچه گربه مانکس به خانه است.
     

مراقبت:

از پوشش نرم و کوتاه مانکس با برس کشیدن یا شانه زدن هفتگی برای از بین بردن موهای مرده و توزیع چربی در سطح پوست به راحتی می توان مراقبت کرد. انتهای عقبی سگ را از نزدیک بررسی کنید تا مدفوع به خز اطراف مقعد چسبیده نباشد و در صورت لزوم آن را تمیز کنید تا از آلوده شدن فرش یا مبلمان جلوگیری کنید.
با مسواک زدن مرتب می توانید از بروز بیماری پریودنتال پیشگیری کنید. بهداشت روزانۀ دندان ها بهترین انتخاب است، اما مسواک زدن هفتگی نیز از هیچ چیز بهتر است. گوشۀ چشم ها را با پارچه ای نرم و مرطوب پاک کنید تا هرگونه ترشحات اضافی برطرف شود. برای هر چشم از یک قسمت جداگانه ای از پارچه استفاده کنید تا خطر گسترش عفونت را کاهش دهید. گوش ها را به صورت هفتگی بررسی کنید. اگر کثیف به نظر می رسند، آنها را با یک پنبه یا پارچۀ مرطوب و نرم که با مخلوط 50-50 سرکۀ سیب و آب گرم مرطوب شده است، پاک کنید. از گوش پاکن های پنبه ای که می توانند باعث آسیب به قسمت داخلی گوش شوند، استفاده نکنید.
جعبۀ بستر مانکس را کاملا تمیز نگه دارید. مانکس در مورد بهداشت محل خواب خود بسیار حساس است.
بهتر است که مانکس خود را در داخل خانه نگه دارید تا از او در برابر بیماری های قابل انتقال توسط گربه های دیگر، حملۀ سگها یا کایوت ها و سایر خطرات دیگری که گربه های بیرون از منزل را تهدید می کند، مانند برخورد با ماشین و غیره، محافظت کنید. همچنین یک مانکس که به بیرون از منزل می رود ممکن است با خطر دزدیده شدن توسط شخصی که مایل به داشتن این گربۀ زیبا، بدون پرداخت هزینۀ آن است، روبرو شود. 

رنگ و آراستن پوشش

مانکس به دلیل نداشتن دم شناخته می شود، اما هر مانکسی کاملا بی دم نیست. بعضی از آنها که تحت عنوان "لونگی" شناخته می شوند، دارای دم طبیعی و برخی دیگر که با نام "استامپی" نامیده می شوند، دم کوتاه دارند. یک مانکس بدون دم را "رامپی" می نامند و مانکسی که فقط در قسمت انتهایی ستون فقرات استخوان بالا آمده ای دارد، "رایزر" می نامند. در صحنه های نمایش فقط "رامپی" و "رایزر" را خواهید دید، اما گربه های دم دار نیز می توانند در برنامه های پرورش مانکس استفاده شوند.
یک مانکس، ویژگی های متمایز دیگری نیز دارد از جمله سر گرد با چشمان گرد بزرگ، بدن تنومند و قدرتمند با سینه پهن، پشت کوتاه و انتهای عقبی گرد، پاهای جلوی کوتاه و پاهای عقب بلند با ران های عضلانی. پاهای بلند عقب به او شکل خرگوش می دهد و ممکن است منشا افسانۀ "کابیت" (گربه-خرگوش) باشد.
مانکس، دو طول پوشش متفاوت دارد: پوشش دولایۀ کوتاه یا پوشش دولایۀ بلند. مانکس بلند مو (لونگ هیر) در میان برخی از ثبت کننده های گربه، تحت عنوان "سیمریک" نامیده می شود، اما انجمن علاقمندان گربه سانان، به سادگی "لونگ هیر" را یکی از انواع مختلف مانکس می داند. در هر دو نوع طول، پوشش، در رنگهای مختلفی وجود دارد، از جمله انواع مختلف رنگهای یکدست، موج دار، پوست لاک پشتی و کالیکو. رنگ های شکلاتی و اسطوخودوسی و الگوی هیمالینی قبلا اشاره شده، مجاز نیستند.
این نژاد، گربه ای با اندازه متوسط است که بین 3.5 تا 5.5 کیلوگرم وزن دارد و هنگام بلند شدن احساس سنگین بودن را منتقل می کند. مانکس به آرامی بالغ می شود و ممکن است تا پنج سالگی به اندازه کامل خود نرسد.

رابطه با کودکان و سایر حیوانات خانگی 

مانکس، خصوصا اگر در دوران بچه گربه بودن به خانواده معرفی شود، به عنوان یک گربۀ فعال و اجتماعی برای خانواده های دارای فرزند و سگ های دوستدار گربه انتخاب مناسبی است. او مانند هر گربۀ بازیگوش دیگری، اشیاء پرتاب شده را می آورد، ترفندها را به راحتی می آموزد و توجهی را که از کودکانی که با او مودبانه و با احترام رفتار می کنند، دوست دارد. او با گربه ها و سگ هایی که به اقتدار او احترام می گذارند با آرامش زندگی می کند و می تواند بیاموزد که پرندگان و ماهی ها را تنها بگذارد تا آرام زندگی کنند. یک مانکس بزرگسال، مخصوصاً اگر به یک خانه ساکت و آرام عادت کرده باشد ممکن است به راحتی با کودکان هماهنگ نشود. همیشه حیوانات اهلی را به آهستگی و در شرایط کنترل شده ای به یکدیگر معرفی کنید تا اطمینان حاصل کنید که با یکدیگر کنار می آیند.

امتیاز

امتیازات
  • رفتار دوستانه با خانواده

  • مقدار ریزش مو

  • سلامت عمومی

  • پتانسیل برای بازیگوشی

  • کودک دوستی

  • رفتار دوستانه با غریبه ها

  • نظافت و آراستن آسان

  • هوش

  • رفتار دوستانه با دیگر حیوانات خانگی

افزودن نظر

امتیاز
توجه

نظراتی که شامل فروش و واگذاری پت هستند و یا شماره موبایل در آن ذکر شده است تایید نخواهند شد.

لیست کل نژادهای گربه

قیمت نژاد ها برگرفته از پرورش دهندگان معتبر ایران

پرورش دهندگان محترمی که قصد همکاری دارند لطفا با شماره 02122930308 تماس حاصل نمایند

کلید واژه ها

مانکس - گربه مانکس - خرید گربه مانکس - خرید نژاد گربه مانکس - خرید مانکس - قیمت مانکس - قیمت و خرید مانکس نر - قیمت و خرید مانکس ماده

مشاوره خرید توله